SCM music player

8. července 2015

Pátá vlna | Recenze

Název: Pátá vlna
Originál: The 5th wave
Autor: Rick Yancey
Počet stran: 448
Díl: 1/3
Nakladatelství: Baronet
Vydání: první

První kontakt s mimozemskou civilizací neproběhl tak, jak si to lidé představovali. Jiní totiž nechtějí s lidstvem navázat přátelství, ani jej zotročit. Chtějí ho vyhubit.
Po První vlně útoků přestala fungovat veškerá technika. Po Druhé vlně všechny země na pobřeží skončily pod vodou. Třetí vlnou byla smrtelná nákaza. Nyní, ve Čtvrté vlně, už není jisté, kdo je člověk a kdo jím není.
Cassie Sullivanová se bezcílně toulá opuštěnou krajinou se svou nejlepší kamarádkou, puškou M16, skrývá se před Jinými, kteří nemají s lidmi slitování, a hledá svého ztraceného brášku. Potom však potká Evana Walkera obestřeného mnoha tajemstvími a společně se vydávají Cassiina bratra zachránit.

Od Páté vlny jsem tak nějak nevěděla, co že to mám vlastně čekat, jelikož anotace byla napsána docela neurčitě a zamlženě. Podle ní jsem totiž vyčetla, že to bude celé z pohledu Cassie, což není pravda ani v nejmenším. Autor píše z pohledů skoro všech postav, které se v knize objevily, jak se mu to zrovna hodí. Ať už je to tajemný Evan Walker, Cassiin bráška Sammy, nebo Cassiina láska ze střední školy, Ben Parish.
Čte se to velmi dobře, děj je napěchovaný akčními scénami a sem tam nějaká ta romantika. Klasický recept na úspěšnou youngadultovku, který mi zatím docela vyhovuje. První polovinu knihy se tak nějak snažíme pochopit co se vlastně v těch předchozích Vlnách stalo; Cassie a ostatní nás seznamují se svou minulostí. Další čtvrtina je taková zamotaná, ale já zamotané věci ráda. V poslední části knihy se dějové linky Cassie a Evana začínají proplétat s těmi Benovými a Sammyho. A to za doprovodu spousty akce.
Prostředí Páté vlny na mě působilo dosti reálně. Líbilo se mi, že knížka není postapokalyptická, ale že popisuje přímo apokalypsu, i když vlastně většina oné apokalypsy už proběhla, ale ten hlavní boj s emzáky se teprve rýsuje. Kniha obsahovala i spoustu odkazů na sci-fi filmy, já z nich ale moc neměla, jelikož takové ty americké akční trháky o mimozemských útocích nejsou úplně mým šálkem kávy. Sem tam byla i nějaká ta vtipná hláška.
Jako hlavní hrdinku Páté Vlny beru Cassie, takže nejprve řeknu (nebo napíšu, to je fuk) něco k ní. Rozhodně nebyla žádné ořezávátko, však taky skoro přežila apokalypsu, že ano. Neštítila se ničeho, téměř nikomu nedůvěřovala, ale v jádru to stejně byla obyčejná šestnáctiletá holka, která chtěla zachránit zbytek své rodiny. Přišla mi docela fajn.
Evan byl taky takový dokonalý příklad dokonalého kluka, ale i tak jsem ho měla ráda, i když jsem mu zpočátku až tolik nevěřila. Ale no nepodlehněte krásnému klukovi, který peče koláčky (a možná loví lidi, ale to je jiná kapitola). Když nad tím tak přemýšlím, vlastně byl strašně rozkošný.
Benovy kapitoly jsem měla nejraději, byly totiž asi nejakčnější a odehrávaly se na zajímavých místech. Samotný Ben se mi taky docela zamlouval. Vlastně se v celé knize nenašla nesympatická postava, snad krom záporáků.

Pátá vlna byla dobře vymyšlená i napsaná, celkově to bylo moc zajímavé počteníčko. Někde jsem zaslechla nějaké drby, že by měli natočit i film, ale herci se mi tam zatím ani trošku nehodí, tak doufám, že filmaři nezkazí zbytek a konečně jim dojde že sakra nemá cenu, aby ten film točili jinak než knihu!

Hodnocení:
85%

Žádné komentáře: