Sherlock: Archiv případů | Recenze

Název: Sherlock: Archiv případů
Originál: Sherlock: The Casebook
Autor: Guy Adams
Počet stran: 160
Nakladatelství: Slovart

Tato bohatě ilustrovaná kniha psaná formou popisu jednotlivých případů od Johna Watsona, která je proložena informacemi o historii Sherlocka Holmese, obsahuje mimo jiné také biografii sira A. C. Doyla, zajímavé osudy dřívějších adaptací, zajímavosti ohledně jednotlivých epizod, citáty tvůrců a rozhovory s herci. Pojednává o první a druhé řadě kultovního seriálu.
(zdroj: Databáze knih)

Sherlock patří k mým nejnovějším obsesím, přesto jsem přesvědčená, že se nad tím to vynikajícím seriálem budu se slzami v očích rozplývat ještě někde v domově důchodců. Snad ještě v žádném z mnou viděných seriálů jsem nepotkala tak dokonalé postavy vybroušené do těch nejmenších detailů, o příběhu, celkovém vzhledu, soundtracku či hereckém obsazení ani nemluvě. Zkrátka jakmile se Benedict Cumberbatch alias Sherlock zeptal Martina Freemana coby Watsona: ''Afgánistán nebo Irák?" věděla jsem, že jsem objevila něco úžasného. Ale tenhle článek nemá být chvalozpěv na mistrovskou adaptaci detektivních povídek sira Arthura Conana Doyla. Je to recenze. Na knihu, ještě ke všemu.

Když jsem tohoto seriálového průvodce spatřila v knihkupectví, musela jsem se ovládat, abych ze sebe nevyrazila takový ten typicky fanynkovský nadšený jekot. Vyhazov z několika drogérií (prodavačky trpí nevyléčitelným stihomamem, že každá osoba pod osmnáct let vyskytující se v prodejně, náhodně zmiňující slovo ''šlohnout'' nutně musí být zloděj) ještě dokážu zkousnout, ale z knihkupectví, to by ještě scházelo! Nedlouho po té jsem ten fanynkojek ze sebe musela chtě nechtě dostat, protože jsem knihu dostala od jedné mé kamarádky za to, že jsem jí po celý rok dávala opisovat úkoly (být šprt se někdy vyplatí! :D). Ještě ten den jsem ji celou přelouskala, jelikož sto šedesát stránek, z nichž většina jsou fotografie, mi nedělají nejmenší problém.

Kromě popisů jednotlivých dílů první a druhé série se dočkáme i nemalého počtu informací jak o seriálu samotném, tak o jeho knižní předloze. Poslední dvě jmenované položky mi přišly nejzajímavější. Dověděla jsem se spoustu věcí, o nichž jsem před tím neměla ani ponětí. Například to, že A. C. Doyle svými sherlockovskými detektivkami dost pohrdal a dokonce prohlásil: ''Pokud bych byl za sto let známý jen jako muž, který vymyslel Sherlocka Holmese, pak bych svůj život považoval za selhání." Někdy je mi toho chlápka docela líto. Také mě překvapilo, kolik odkazů na Doylovy knížky se v seriálu vlastně skrývá, že z téměř každé sebemenší blbůstky se vyklube například některý z případů, na které v seriálu už nezbylo místo.
Velkým plusem je pro mě vizuální zpracování knihy. Strašně pěkně se mi na všechny ty poznámky, fotky, výstřižky z novin a lepící papírky koukalo.

Místy jsem se dokonce musela i zasmát, protože text byl sem tam ozvláštněn poznámkami hrdinů ze seriálu, zejména tedy Johna a Sherlocka. Autor v tomhle vystihl jejich osobnosti opravdu trefně.
Akorát mi tam trošilinku chyběla třetí série. Jo, chápu, když kniha vycházela, třetí sérka byla nejspíš ještě v nedohlednu, ale vzhledem k tomu, že ji mám ze všech sérií nejraději, připadalo mi to nedokončené.

Knížka Sherlock: Archiv případů je možná pro obyčejné smrtelníky absolutně bezcennou záležitostí, pro nás, skalní fanoušky, je to hotová bible svatá. Uznávám, že není až tak nutné, si ji kupovat, pokud si však chcete zpříjemnit nekonečné čekání na čtvrtou řadu vašeho (ne)oblíbeného seriálu, něco se dozvědět a k tomu se pobavit, po této "hubené" knížečce bych být vámi rozhodně sáhla.

70%

Fotografie u tohoto článku (a nejen u něj) jsou mé mé a jen mé, kdyby se vám tudíž zachtělo nějakým způsobem je kopírovat nebo jinak šířit dále po internetu bez mého svolení, najdu si vás ať žijete třeba na severním pólu a zatímco budete spokojeně spát, se zlovolným šklebem na tváři vám spálím vaši knihovničku (a možná i vyžeru lednici)!