SCM music player

15. března 2016

Aristoteles a Dante odhalují záhady vesmíru | Recenze

Název: Aristoteles a Dante odhalují záhady vesmíru
Originál: Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe
Autor: Benjamin Alire Sáenz
Počet stran: 368
Nakladatelství: CooBoo
Vydání: první

Než patnáctiletý Aristoteles potkal Danteho, byl jeho život, až na pár výjimek, jen něčím, na co mohl nadávat a být na to neustále nazlobený. Teprve když mu neznámý kluk na koupališti nabídne, že ho naučí plavat, dostane jeho svět trochu barvy. S Dantem, jenž svým nevinným úsměvem dokáže zlepšit den mnoha lidem, se vše  náhle zdá o mnoho snesitelnější.





Kniha Aristoteles a Dante získala v zahraničí hroznou spoustu literárních cen a já už byla delší dobu nechystaná, že jakmile ji někde spatřím, kniha okamžitě poputuje ke mě na poličku, abych se mohla přesvědčit, jestli je vážně tak skvělá.

Než se do této knížky pustíte, musíte vědět, že žádný příliš napínavý děj se zde nekoná. Nechybí však všemožné zvraty, jež mě dokázaly udržet v nepřetržitém čtecím módu až do čtyř do rána, kdy jsem konečně přečetla poslední slova a zcela vyčerpána se svalila do peřin.
Díky jednoduchému stylu psaní, skládajícího se převážně z krátkých vět, to vážně rychle ubíhalo. Kniha mi připadala napsaná také velmi poeticky a občas působila až nereálně, mně se to však svým způsobem zamlouvalo, jelikož na jejích stránkách můžeme najít zajímavé citáty, s nimiž jsem se mnohdy ztotožnila.
„Je mi patnáct.“ 
„Vím, kolik ti je.“ 

„Patnáctiletý nikdo nebere jako lidi.“
Popravdě řečeno jsem nejdřív nevěděla, že se je Aristoteles a Dante knihou, v níž hraje roli homosexualita. Když jsem ji poprvé zahlédla mezi romantickou literaturou, myslela jsem, že se někdo prostě spletl. Nebyl na ní postavený celý příběh, ten se více zaměřoval na silné přátelství hlavních hrdinů, jejich povahovou odlišnost od většiny teenagerů a hledání sebe sama.
Na to, že se to odehrává v 80. letech, kdy gaye lidé v klidu nechávali umírat na AIDS, se například u svých rodin setkali Dante a Ari s obdivuhodnou tolerancí, což taky nepůsobilo úplně nejskutečněji, každopádně osobnosti rodičů byly v knize hodně rozebírány, takže se to dalo pochopit.

Zdroj
Aristoteles, často oslovovaný Ari, byl z ústřední dvojice ten negativnější. Věčně byl na něco či na někoho naštvaný a dalo práci vykouzlit na jeho tváři úsměv. Setkávám se s názory, že jeho chování bylo otravné, ale já si ho dost oblíbila, jelikož občas takové nálady sama mívám. Ari mi také připadal mnohem uvěřitelnější než Dante.
Ten byl totiž jeho úplným protikladem. Jeho věčně optimistická, někdy až dětinská, povaha dokázala, že se tento kluk stal miláčkem naprosté většiny lidí, které potkal. Takových přirozených sluníček je na světě opravdu málo.


Skoro bych se vsadil, že někdy se v ruce někoho jiného skrývají všechny záhady vesmíru. 

Obálka se mi zdá krásně graficky zpracovaná. Opět jsem byla moc ráda, že se CooBoo rozhodlo nechat tu originální, jelikož vypadá opravdu skvěle. Když knihu dočtete a znova si ji prohlédnete, začne vám obálka dávat větší smysl, což na knihách naprosto zbožňuju. 

Aristoteles a Dante odhalují záhady vesmíru je krásný příběh přátelství, postupně přerůstajícího v lásku. Charaktery jednotlivých postav byly velmi dobře vymyšleny, ačkoliv osobnosti hlavních hrdinů byly malinko vyhnané do extrémů. Doporučuji všem, kteří si užívají čtení trochu poetičtější, u něhož musíte mít po ruce sešit, abyste mohli všechny ty zajímavé myšlenky zapisovat. Tato kniha jednou určitě získá čestné místo v mé knihovničce. 

Hodnocení:
85%



Žádné komentáře: