Marťan | Recenze

Název: Marťan
Originál: The Martian
Autor: Andy Weir
Počet stran: 408
Nakladatelství: Knižní klub

Mark Watney je momentálně bezpochyby tím nejslavnějším člověkem na Zemi. Jeho problémem je ovšem to, že se na Zemi vlastně vůbec nenachází. Mark byl totiž součástí jedné z misí na Mars, která však musela být kvůli nepříznivému marsovskému počasí zanedlouho ukončena. Během přesunu posádky za do modulu, jež je měl dostat zpět do vesmírné lodi, byl ale Mark smeten uvolněnou anténou a ztratil se v bouři. Členové posádky neměli jinou možnost, než jej prohlásit za mrtvého a dokončit misi. Jenže Mark přežil.

Kniha Marťan byla jednu dobu, kdy zrovna vycházela její úspěšná filmová adaptace, naprosto všude. Recenze se na ni psaly ve velkém a jakmile jste strčili nos do knihkupectví, hned jste museli čelit úhledným marťanským knižním pyramidám či plakátům. Nyní už humbuk kolem Marťana celkem opadl a dal se tím pádem sehnat i v knihovnách, kde jsem se k téhle knize dostala také já.

the martian and matt damon image

Marťan se skládal zejména z krátkých, čtivých vět, takže se o žádné zdlouhavé čtení v žádném případě nejedná. Děj se sice prvních padesát stránek táhl, jakmile však začala operace na Markovu záchranu, už se od toho prakticky nedalo odtrhnout. Jestli vás kniha chytne (a jakože jistě chytne), tak to máte přelouskáno maximálně za týden. Vyprávění také bylo velmi rozmanité, střídalo se několik pohledů, prostředí a dokonce i -ich forma s -er formou.
Za jedinou nevýhodu bych považovala množství technických pojmů, které vám nebudou nic říkat, pokud se aspoň trošku nevyznáte v chemii a fyzice. Jedinou společnost na Rudé planetě Markovi navíc dělají různé stroje a zařízení, jež se občas pletou dohromady. Párkrát jsem zjistila, že už tři stránky naprosto nevnímám, co to Mark vlastně opravuje, proč to opravuje, jak to opravuje a co to ta věc vlastně byla vůbec zač. Tyto detaily se však dle mého názoru dají tolerovat, poněvadž dodávají knize na autentičnosti. Občas jsem si říkala, jestli autor Mars doopravdy nenavštívil.

Mark Watney byl hlavní postavou vskutku výbornou. U jeho vynikajících hlášek jsem se mnohdy nahlas smála a přestože se jedná o fiktivní postavu, má můj veškerý obdiv za to, jak dokázal na nehostinné planetě Mars přežít a nesesypat se u toho. Je to zkrátka další důkaz, že pokud máte v krvi dostatečné množství sarkasmu, dokážete fakt cokoliv.

Podobné sci-fi jako Marťan jsem, musím říct, snad ještě nečetla. Ne, že bych byla nějaký častý čtenář sci-fi, ale stejně. Působilo to tak, že autor opravdu ví, o čem píše a nejen vymýšlí, jak by to tak zhruba mohlo fungovat. Přestože jsem se občas zamotala ve vší té technice, fyzice a chemii, stejně jsem si čtení této knihy hodně užila a doporučila bych ji kromě zarytých fanoušků science fiction také lidem, kteří tento zajímavý žánr až tolik neznají.

93%