Líbali jsme se | Recenze

Harry a Craig se chystají překonat světový rekord v líbání.
Cooper zrovna utekl z domova a nemá kam jít.
Ryan a Avery se právě potkali na gay plese.
Tariq se vzpamatovává z napadení  kvůli své orientaci.
Peter a Neil si užívají to, že spolu mohou svobodně chodit.

Tyhle příběhy spolu, zdá se, mnoho společného nemají. Snad jen to, že hlavní protagonisté jsou na kluky. Ale i to stačí.

Na tuhle knihu jsem se maximálně těšila snad od té doby, co vyšla. S LGBT tématy jsem se zatím v literatuře moc nesetkávala, takže jsem byla i dost zvědavá. Jaká proto byla má radost, když jsem ji zahlédla v jedné méně navštěvované pobočce knihovny! A musím uznat, že tedy rozhodně nezklamala.

Rozhodně se nedá říct, že jsem Líbali jsme se přelouskala za jediný den, jako se mi to stává, když mě kniha hodně baví. V tomto případě je lepší si ji spíše pořádně vychutnat, pěkně si nad ní popřemýšlet. A že bylo o čem! Než nějaký napínavý děj, kniha obsahovala spíš spoustu zajímavých myšlenek. Autor ji nenapsal proto, aby sdělil, že se dva kluci hodně dlouho líbali. Napsal ji, aby ukázal, že se každodenně políbí tisíce kluků a že by se s tím měli někteří lidé konečně smířit. Připadá mi hrozně důležité takové knihy číst, protože pomáhá lidem pochopit to, co mnoho jedinců nechápe. Že se prostě mají rádi a tečka.
Zaujala mě velmi neobvyklá (a podle mě i dost chytrá) volba vypravěče (respektive vypravěčů) a velký počet hrdinů, kteří by
se dali považovat za ty hlavní. Stále se divím, že si ještě pamatuju jména.
Děj byl rozdělen na poměrně velký počet linek, které spolu vlastně neměly skoro nic společného, stejně se však na několika místech mírně protínaly. Udivovala mě autorova schopnost tak plynule přeskakovat mezi jednotlivými částmi, že jste si toho málem ani nevšimli. Celá kniha byla podle mě hrozně pěkně napsaná, plná citátů, až by to stačilo na další samostatnou knížku. Jen mě mátlo a trochu mi vadilo, že Líbali jsme se nebylo rozděleno na kapitoly, ale to je nedostatek, který se dá snadno ignorovat.

Hrdiny v knize nebylo možné si neoblíbit. Působili na mě opravdu skutečně a nudní rozhodně nebyli. Nejvíce jsem asi sympatizovala s Cooperem, jelikož to měl asi nejtěžší, hledal útěchu v chatech na internetu, vlastní otec ho vyhodil z domu...Můj největší obdiv také patří Harrymu a Craigovi za jejich úžasně odvážný čin. Líbat se skoro dva dny v kuse non stop chce vážně odhodlání. Všem ostatním jsem také bezmezně fandila až do poslední stránky.

Obálka vypadá opravdu fantasticky, jsem ráda, že byla vybrána zrovna tahle. Sice takhle člověk moc neví do čeho jde (já jsem do přečtení první recenze vůbec netušila, že hlavním tématem je homosexualita), ale možná je lepší, když se nijak neliší od ostatních romantických youngadultovek.

Líbali jsme se je zkrátka hrozně krásná kniha, kterou stojí za to přečíst ať jste kluk, holka nebo od každého trochu, ať je vám patnáct či padesát pět. David Levithan v ní zdařile vystihuje postavy a jejich pocity, až na vás skoro dýchají z jejích stránek a ke konci vám málem vženou slzy do očí. Příběh mi až tak chytlavý nepřipadal, poslání které kniha nese mi však připadá jako dostatečný důvod k tomu, abyste po ní sáhli.

90%