Ruka odplaty | Recenze

Název: Ruka odplaty
Originál: Choices of One
Autor: Timothy Zahn
Počet stran: 408
Nakladatelství: Egmont

Od zničení první Hvězdy smrti už uplynul nějaký čas a Rebelové nutně potřebují získat novou základnu. Jako na zavolanou jim guvernér Ferrouz ze sektoru Candoras nabízí útočiště výměnou za ochranu proti diktátorovi Nusovi Esvovi, jehož vliv se v té době rychlým tempem rozšiřuje a je jen otázkou času, kdy se začne zajímat o území Impéria. Stále to však může být past zosnovaná císařem a tak jsou vysláni Luke, Leia a Han, aby guvernérovu nabídku prošetřili. Nejsou ale jediní. Impérium si chce ověřit, zda se doopravdy jedná o velezradu a kdyby tomu tak skutečně bylo, Ferrouze se zbavit. Do Candorasu proto míří i proslulá Císařova ruka, Mara Jade s jednotkou stormtrooperů známou také jako Ruka odplaty.

Jako další životní cíl jsem si nedávno určila přečíst všechny Star Wars knihy, které byly v češtině vydány, protože co bych to byla za fanouška, abych se pořádně nevyznala v tom, co mě zajímá.
Pro začátek jsem v knihovně náhodně vybrala Ruku odplaty a neměla jsem zdání, co od knížky očekávat.

star wars image
Pokud uvažujete, že si Ruku odplaty přečtete, připravte se na pořádně zamotanou zápletku s mnoha dějovými linkami, u kterých mnohdy nemáte ponětí, jak se mohou k těm ostatním vlastně pojit. Kniha je psána v -er formě, tudíž není žádným překvapením, že se zde objevuje vypravování ze spousty pohledů. Také nesmí chybět akce a boje jak s blastery, tak se světelnými meči, téměř na každém kroku. Ke konci už ani málem nestíháte vnímat, co se vlastně děje. Knize tím pádem nemůžu upřít ani velkou dávku čtivosti.
Za zmínku stojí i to, že v tomto příběhu se ostrá hranice mezi tím, co je dobré a co špatné, jež se hojně vyskytovala ve filmech, téměř smazala a rebelové s Galaktickým Impériem jsou dokonce nuceni spojit síly proti společnému nepříteli. Nic přece není úplně černobílé, tak to nikdy nefunguje.

Charaktery ústřední čtveřice, s níž jsme se mohli setkat ve starší filmové trilogii, mi připadaly vystižené velmi zdařile. Odvážný, ale poněkud nezkušený Luke Skywalker, temperamentní alderaanská princezna Leia Organa, nezapomenutelný badass Han Solo a samozřejmě Chewie si mě získali už během Nové naděje a proto není žádné překvápko, že jsem si je oblíbila i v knize.
Setkala jsem se zde také se spoustou pro mě nových postav. Asi nejvíce se mi zamlouvala Císařova ruka Mara Jade. Ačkoliv patřila k temné straně, nebyla v knížce líčena jako vyložená antihrdinka.
Jednotka stormtrooperů, která dezertovala z císařské armády a rozhodla se s nespravedlnostmi v Impériu vyrovnávat po svém, zvaná Ruka odplaty zde byla popisována spíše jako masa (řekněme, že se zhruba o šesti lidech dá mluvit jako o mase) a nezbyl prostor pro to, abychom jednotlivé její členy poznali trochu hlouběji než podle jména, což byla docela škoda.
Z vedlejších postav bych zmínila intrikářského diktátora Nuso Esvu či chisského velkokapitána Thrawna. Na chvilku se tady mihne dokonce i samotný Darth Vader. Do děje ale příliš nezasahuje, toho si vzhledem k tomu, že se Ruka odplaty odehrává mezi čtvrtým a pátým filmem, brzo užije víc než dost.

Má první zkušenost se Star Wars knihami je prozatím více než pozitivní. Dostáváme přesně to, kvůli čemu všichni tak zbožňujeme původní trilogii. Tedy tuny akce a bojů. Musím uznat, že zápletka byla zašmodrchaná opravdu pořádně a dalo se v ní tudíž i lehce ztratit. Knihu bych ale nedoporučila těm, kteří ještě nepřišli do kontaktu s filmy, jelikož Ruka odplaty (stejně jako všechny ostatní SW knihy) je vlastně fanfiction a aspoň bez základních znalostí daleké. předaleké galaxie se opravdu neobejdete. Já jakožto fanoušek zelenáč, který je rád, že pozná X-wing od stíhačky TIE, bych to bez občasné pomoci Star Wars Wiki opravdu nepřečetla.

85%

Četli jste už někdy nějakou Star Wars knihu? Jaký byl váš názor na ni?