Krycí jméno Verity | Recenze

Název: Krycí jméno Verity
Originál: Code Name Verity
Autor: Elizabeth Weinová
Díl: 1/2
Počet stran: 308

Píše se rok 1943, zuří druhá světová válka a jedna britská špionka je právě kvůli banální chybě  zajata ve Francii gestapem. Zbývají dvě možnosti: buď se nechá mučit k smrti nacisty, celými žhavými dostat z ní informace o britské válečné politice, nebo jim je sdělí rovnou. Jelikož však jsou mučící techniky jejích nepřátel více než hrozivé, bere dívka do ruky pero a začíná psát to málo, co jí její nadřízení sdělili o polohách letišť, typech letadel či zbraních, jež Britové používají. Vše ale obalí do příběhu pilotky Maddie, její parťačky a hlavně kamarádky na život a na smrt, která pravděpodobně zahynula při havárii letadla při převozu své přítelkyně na francouzskou půdu.

Verity mám na seznamu k přečtení snad od doby, co u nás vyšla. Když se mi však po delší době dostala do rukou, moje nadšení touto knihou už poněkud opadlo, takže jsem se musela téměř nutit, abych ji vůbec otevřela. Jejího přečtení jsem ale nakonec ani trochu nelitovala.

Nejprve mi celkem dělalo problém pořádně se do knihy začíst. Její první část byla spíše popisného rázu, trochu chyběla akce či napětí. Na druhou stranu se zase stojíme u zrodu pevného přátelství mezi Maddie a Julií (zajatou špionkou), dozvídáme se, jak to za druhé světové války vypadalo ve Velké Británii a někoho, kdo se o toto téma až tak nezajímá, možná překvapí, jak moc se ženy podílely na práci v armádě, pilotování či špionáži, protože ve škole se o tom, kdo ví proč, příliš nemluví.
Druhá polovina knihy se už neskládá z Juliiných výpovědí. Děj se totiž přesouvá do prostředí francouzského odboje, konečně se začínají dít věci a čtenář pomalu zjišťuje, že všechny jistoty, které nabyl z vyprávění Julie, jsou bourány jako domečky z karet. Vše vygraduje v šokujícím, ale hlavně smutném, závěru, kdy máte pocit, že byste tou knihou nejradši hodili z okna ven.
Musím ale upozornit, že se zde objevovalo spoustu historických pojmů, takže jestli vám vaše znalosti dějin 20. století ze školy zakrněly, doporučuju alespoň zběžně proletět Wikipedii, ať jste v obraze, co se právě děje a proč.

Hlavní věcí, jež vás na příběhu jistě dojme, je síla Maddiina a Juliina přátelství. Obě dívky jsem si pro jejich odhodlání, statečnost a silný charakter zamilovala. Také to, že se v knize neobjevili skoro žádní mužští hrdinové, kteří by je vzájemně odcizili, působilo jako příjemné osvěžení pro můj mozek přetížený z té romantiky, valící se na mě z téměř každé knížky. Přesto jsem si nemohla pomoct a malinko jsem je shipovala...Ale fakt jen trochu, přísahám!

Krycí jméno Verity mě sice zpočátku až tolik nebavilo, vyklubala se z ní však výborná, chytrá kniha, vzdávající hold všem ženám, které odvážně bojovaly po boku mužů ve druhé světové válce. Přestože se jedná o příběh smyšlený, tak věřím, že hrdinky jako Julie a Maddie opravdu žily a tuto knihu doporučuji každému milovníkovi historie, který stojí o to, vidět ji v zase trochu jiném světle.

80%