SCM music player

7. května 2016

Hedvábník | Recenze

Název: Hedvábník
Originál: The Silkworm
Autor: Robert Galbraith
Díl: 2/?
Počet stran: 480
Nakladatelství: Plus
Vydání: druhé

Soukromého detektiva Cormorana Strika, který si nedávno vydobyl chvíli slávy objasněním smrti slavné modelky, navštíví v jeho kanceláři manželka nepříliš úspěšného spisovatele s prosbou, aby našel jejího pohřešovaného muže. Ten je totiž již delší dobu nezvěstný, protože však tohle není poprvé, kdy beze stopy zmizel, všichni čekají, že se za chvíli objeví očekávaje kýžený poprask v médiích.
Toho se spisovateli o pár dní později také dostane, poněvadž je nalezen mrtvý. Není pochyb, že šlo o vraždu, jeho smrt je přesnou kopií osudu hlavního hrdiny jeho dosud nevydané knihy, v níž vyhrabal špínu na všechny lidi v jeho okolí. O podezřelé tedy opravdu není nouze.


Díky mé přehnaně štědré kamarádce se mi během vánočních svátků na poličce usadil druhý díl detektivek s Cormoranem Strikem, které pod pseudonymem píše moje oblíbená J. K. Rowlingová. Jaký je tedy můj názor na tuto knihu?

Velmi mě udivilo, jak diametrálně se lišil celý případ v Hedvábníkovi od Volání kukačky. Ze světa slavných se dostáváme do prostředí nakladatelství a byznysu okolo knih, obětí vraždy se místo obdivované modelky stává nepříliš úspěšný autor podivné literatury a i způsob, jak byl zabit se od skoro elegantního pádu z ona luxusního bytu se nemohl odlišovat víc. Tudíž nebylo možné si stěžovat, že by se kniha nějakým způsobem opakovala.
Zdroj
Malinko mi vadila Hedvábníkova rozvleklost, vraždy jsem se dočkala teprve v osmnácté kapitole, na to už se ale dá zvyknout z Kukačky. Navíc je hodně vidět, jak Rowlingovou psaní detektivek baví, má  totiž skvěle promyšlený celý případ i postavy, a očividně to nemá s nějakým peněžním výdělkem co dělat. Proč by taky mělo?
Druhá dějová linka, vztah mezi Cormoranem a jeho sekretářkou Robin, se nijak výrazně neposunul, zůstává to stále u té přátelské roviny a nejsem si úplně jistá, jestli to tak náhodou nemá i zůstat, přestože by to byla velká škoda.
Závěr knihy, přinášející s sebou také očekávané odhalení vraha, mě jako obvykle překvapil. Během čtení jsem se snažila nikoho nepodezřívat, z velké části protože jsem neměla ani páru, kdo by mohl zločin spáchat. Buď to je hodně dobrá kniha nebo já hodně špatný detektiv. Mám pocit, že od každého trochu.


Postavy dokáže Rowlingová vykreslit tak zajímavě, že si je ještě teď, téměř měsíc po dočtení knihy, dokážu dobře vybavit, což se tak často nestává. Občas jsem měla trochu guláš ve jménech, ten však zmizel, jakmile jsem danou postavu poznala trochu blíž a měla si ji jak zapamatovat.
Cormoran Strike je bezpochyby vynikající detektiv a celkově velmi zajímavý charakter. Líbí se mi, že se okolo něj nevznáší žádná aura inteligence a nedosažitelnosti, jakou můžeme vidět třeba u seriálového Sherlocka. Případy řeší s řádem vžitým z armády a vůbec působí jako člověk, s nímž by se jeden mohl v životě skutečně setkat.
Robin Ellacottová mi připadá nesmírně sympatická, je zkrátka nemožné nemít ji rád. Nechybí jí rozum a úplně chápu její nadšení pro jakoukoli detektivní práci.

Přestože byl tedy Hedvábník kniha poněkud dlouhá a roztáhlá, číst ji mě bavilo, nemohla jsem se dočkat, až Strike vyjeví, kdo zločin spáchal. Pokud máte rádi detektivky a větší počet stránek vám nedělá problém, Hedvábník se vám bude jistě líbit.

Hodnocení:
90%


Žádné komentáře: