Noční cirkus | Recenze

Název: Noční cirkus
Originál: The Night Circus
Autor: Erin Morgensternová
Počet stran: 440
Nakladatelství: Ikar

Le Cirque des rêves rozhodně jen není obyčejným cirkusem, na jaké býváme zvyklí. V každém ze spousty černobílých stanů na návštěvníka čeká něco docela jiného. Od akrobatů volně se houpajících nad vašimi hlavami, přes čarokrásné ledové zahrady, až po nevídaně ohebnou hadí ženu.
A právě Cirkus je dějištěm soutěže mezi dvěma mladými kouzelníky, jejíž skutečná pravidla zůstávají skryta i jim samým. Vše se však začíná komplikovat, když se do sebe Celia a Marco vášnivě zamilují. Navíc jak oni, tak jejich mistři, kteří je ke hře zavázali, nepočítali s tím, jak moc jsou s Cirkusem svázáni.

Tahle knížka je pro podzimní období jako stvořená. Není nic lepšího než zapálit vonnou svíčku, pustit soundtracky z filmů studia Ghibli, zahrabat se do peřin s hrnkem karamelového černého čaje a přelouskat pár kapitol Nočního cirkusu.
Ačkoliv čtu Noční cirkus už podruhé, stále nedokážu pořádně poskládat do slov, jak moc na mě ta kniha zapůsobila. Kdybych své pocity měla převézt do řeči těla, pravděpodobně by to zahrnovalo pětiminutové válení sudů po koberci doprovázené nadšeným jekotem přirovnatelným k fanynkám na koncertě One Direction (nebo kterékoliv jiné kapely, která je teď zrovna cool a které se raději obloukem vyhýbám).
Cirkus jsem si zamilovala hlavně díky vynikajícímu stylu psaní. Vše je vylíčeno do těch nejpodrobnějších detailů a každou situaci, která je v zde popsána, není vůbec těžké si v mysli vykreslit. Ve většině případů čteme v -er formě. Říkám "ve většině případů", jelikož místy je Noční cirkus proložen krátkými částmi, kde autorka vypráví přímo z pohledu čtenáře, což mi připadá výjimečné a originální. Co je ještě lepší, najdeme tam více dějových linek odehrávajících se dokonce v odlišných časech. Jak ale příběh postupuje, dřívější linky pomalu dohání ty pozdější, až v posledních několika desítkách stran splynou v jednu, ani nevíte jak. Někomu by se to mohlo zdát dost matoucí, když však nezapomínáte pozorně sledovat data pod názvy kapitol, rozhodně nemáte šanci se v příběhu ztratit.
Podle anotace se možná zdá, že velkou roli v příběhu hraje romantika. Ráda bych vás vyvedla z omylu. Té romantiky tam opravdu tolik není. Kniha je více o samotném cirkusu a lidech, kteří se v něm pohybují.
Prostředí Le Cirque des rêves je zkrátka úžasné a nevím, co k tomu dál napsat. Asi by to pro lepší představu chtělo opět trochu válet sudy a pištět. Neumím popsat, jak strašně strašně moc bych se do takového cirkusu chtěla jednou podívat. S nejvyšší pravděpodobností bych prodala vlastní babičku, jen abych se mohla jednu noc projít mezi černobílými stany. Dobře, asi jsem moc krutá, ale svou nohu nebo ledvinu bych obětovala.
Jedna věc však Nočnímu cirkusu bohužel chybí. Tou věcí je čtivost. Příběh nemá takový spád na to, abychom knihu zhltli během několika málo dnů. Mnoho lidí tohle dost kritizuje. Já ale občas uvítám, když si můžu čtení občas pořádně vychutnat a nikam s tím nespěchat. Navíc učení stále přibývá a kniha, od níž se nelze odtrhnout by mi v soustředění příliš nepomohla.
Jelikož časový úsek, který Noční cirkus popisuje, je dlouhý přesně třicet let, máme možnost prožít s postavami velkou část jejich životů a tím je i lépe poznat. Charakterů se zde nachází opravdu mnoho, stejně jsem však neměla žádný větší problém s jejich zapamatováním. Každý z nich má něco, díky čemuž vám zaručeně utkví v paměti. Oblíbenou postavu v Nočním cirkuse nemám, protože je prostě zbožňuju všechny. I když musím přiznat, že kdybych si tu jednu postavu vážně měla vybrat, asi bych zvolila Baileyho.
Obálka vypadá pěkně, přece jenom mi však připadá trošku moc jednoduchá. Ano, v jednoduchosti je přece krása, v případě Nočního cirkusu se mi ale o něco více zalíbila obálka originální, která je zkrátka nádherná.

Ačkoliv se snažím o objektivní hodnocení, u Nočního cirkusu to nejde. Nejspíš se pro svou nepříliš velkou čtivost nebude líbit úplně každému, spoustu lidí může mást přeskakování mezi dějovými linkami a jejich celková složitost. Já jsem se však do této knihy zamilovala na první přečtení zejména kvůli překrásnému stylu psaní, originálnímu kouzelnému prostředí a zajímavým postavám. Rozhodně to není naposledy, co Noční cirkus čtu.

95%