SCM music player

9. dubna 2016

Stopařův původce galaxií | Recenze

Název: Stopařův průvodce galaxií
Originál: The Hitchhiker's Guide to the Galaxy
Autor: Douglas Adams
Díl: 1/5
Počet stran: 146
Nakladatelství: Argo
Vydání: třetí

Když si obyčejný pozemšťan Arthur Dent jednoho rána odhodlaně lehá před buldozery, chystající se zbořit jeho dům kvůli výstavbě nové dálnice, ještě netuší, že bude toho dne svědkem demoliční akce mnohem gigantičtějších rozměrů.
Samotná planeta Země je totiž během zlomku sekundy zničena, aby udělala místo dálnci vesmírné.
Z Arthurova nejlepšího přítele se ale během posledních chvil lidstva vyklube mimozemšťan a shodou okolností také autor všude po vesmíru známé knihy jménem Stopařův průvodce galaxií. V rychlých útěcích se tedy dobře vyzná a spolu s vykolejeným Arthurem, stále ještě oblečeným jen v županu, si stopnou nejbližší kosmickou loď. Tak začíná jejich neuvěřitelné putování napříč celým vesmírem, které touto knihou ani zdaleka nekončí.

Už ani nevím, co mě přivedlo k tomu, abych si Stopařova průvodce galaxií přečetla. Pravděpodobně za to může její velká oblíbenost a i to, že mi ji doporučoval spolužák, kterého nepovažuji za zrovna knižní osobu, mě dovedlo k přesvědčení, že se jedná o něco opravdu mimořádného.

Zaprvé musím říct, že jsem se při čtení opravdu bavila od začátku až do konce. Kniha je totiž přímo přeplněná množstvím vtipných hlášek, že se opravdu občas neudržíte a nahlas vyprsknete smíchy například v autobuse. Proto doporučuji číst raději doma, kde na váš hlasitý řehot nemůže nikdo s absolutním nepochopením v očích zírat.

"Víš," svěřoval se Arthur, "v takovýchhle chvílích, jako třeba když jsem uvězněný ve vogonské přechodové komoře s chlapem z Betelgeuze a čeká mě smrt zadušením v hlubinách kosmu, si vždycky přeju, abych byl poslouchal, co mi maminka říkala, když jsem byl malý."
"Proč? Co ti říkala?"
"Nevím, neposlouchal jsem ji."

Občas mi sice děj připadal lehce komplikovaný, nahuštěný do malého časového úseku, i to však dodávalo knize na zajímavosti. Objevoval se zde také slušný počet vědeckých výrazů, bez kterých se snad žádné sci-fi neobejde, nejsou ovšem nijak těžké na porozumění a pokud jste měli, nebo stále máte, na škole fyziku, nebude vám dělat problém je pochopit. 

Zdroj
Arthur mi připadal trochu jako ňouma, ale každopádně jsem ho obdivovala za to, s jakým klidem přijímal lavinu neuvěřitelných informací, které se na něj během jediného dne navalily. Martin Freeman, herec ztvárňující tohoto pozemšťana ve filmové adaptaci, mi k Arthurovi přímo dokonale sedí. A to jsem ten film ještě neviděla.
Jeho nejlepšího vesmírného přítele, Forda Prefecta a jeho bratrance, prezidenta Galaxie Zafoda Bílbroxe, jsem si rovněž oblíbila. Rozesmát mě dokázal také pesimistický robot Marvin.

Stopařův průvodce galaxií dnes patří mezi klasiku, kterou si žádný milovník či milovnice sci-fi a kvalitního humoru nemůže nechat ujít. Ačkoliv má dle mého názoru kniha drobné nedostatky, svým vtipem, ironií a promyšleností mě stejně dostala a já už se nemůžu dočkat, až se dohrabu k dalšímu dílu.

Hodnocení:
89%

Žádné komentáře: